بفرمایید داخل ضرر نمی کنید.

انشا الله خدا قبول کند

بفرمایید داخل ضرر نمی کنید.

انشا الله خدا قبول کند

وزیر بازرگانی دولت اصلاحات:هیچ دولتی شهامت اجرای هدفمندی یارانه‌

محمد شریعتمداری با تمجید از جرات دولت فعلی در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها گفت: بی‌انصافی است که آدم بگوید در شرایط حاضر هرکس دیگری بود می‌توانست این کار را انجام دهد، شهامت دولت در اجرای این طرح، انصافا ستودنی است.

 

محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی دولت اصلاحات در گفتگو با ایسنا به تمجید از عملکرد دولت دهم در اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت و اظهار داشت: من فکر می‌کنم در مجموع شرایط در این ایام برای اجرای طرح ملی هدفمندسازی یارانه‌ها مطلوب‌تر از گذشته است. البته این را هم نباید نادیده گرفت که یکی از مهمترین موارد آن جرات اجرای طرح است که کسی نمی‌تواند آن را پنهان کند.
به اعتقاد وی، بی‌انصافی است که آدم بگوید حتی در شرایط حاضر هرکس دیگری بود می‌توانست این کار را انجام دهد. بالاخره این کار شهامت اجرا می‌خواهد که دولت وارد اجرای آن شده است. در حال حاضر اقتصاد کشور ما نیازمند این چنین اصلاح بزرگی بوده است و قطعا در طول تاریخ اقتصاد ایران و در زمان ما این چنین اصلاح اقتصادی نظیر ندارد.
وی با بیان این که هدفمند کردن یارانه‌ها در دولت‌های قبل به دلایلی امکان اجرا نمی‌یافت، اذعان کرده که در این دوره آقای احمدی‌نژاد با عزم و اراده پیگیر شدند تا حتما این کار انجام شود. شریعتمداری اظهار داشته که شهامت دولت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها انصافا ستودنی است.
وی درباره ایرادات اجرایی طرح هدفمندی یارانه‌ها هم گفت: حتما مردم شریف ایران به این نکته توجه دارند که هرکسی که جرات کرده این طرح را اجرا کند و حاضر شده این دیکته نخست را بنویسد، بالاخره ممکن است دو کلمه آن را هم اشتباه کند و همه موظف هستیم تا دولت مسئولیت‌پذیر را در اجرای این اقدام اساسی یاری کنیم.
شریعتمداری گمانه‌زنی درباره شکست هدفمندی یارانه‌ها و بزرگنمایی مشکلات اجرایی آن را گناه خوانده و شروع طرح را خیلی خوب خوانده است.
وی بر خلاف منتقدانی که به شدت از عدم اطلاع‌رسانی دولت پیش از اجرای هدفمندی یارانه‌ها خرده می‌گرفتند، این شیوه را بسیار مفید دانسته و گفته است: به ‌نظر من یکی از بهترین سیاست‌های دولت در این دوره برای اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها این چنین اقداماتی بوده که از نحوه اجرای طرح و زمان اقدام تا زمان اجرا بسیار خوب حفاظت کرده و موقع اجرا فورا عمل کرده است. اشکال ندارد عده‌ای فکر کنند که قرار است موضوعی مثل اصلاح یارانه نان مرحله به مرحله انجام شود، اما یک دفعه اجرا کنیم. این روش بسیار خردمندانه است.
شریعتمداری قویا از مداخله دولت بر بازار و کنترل قیمت‌ها دفاع کرده و نوشته است: در مورد این جمله معروف که "دخالت دولت در اقتصاد کار مذمومی است" اکنون خود غربی‌ها که واضعان این ادبیات بوده‌اند، مثلا در مذاکرات گروه بیست به شدت تجدید نظر کرده‌اند و این روزها حرف‌های جدیدی در این مورد زده می‌شود که البته شاید به شکل تبلیغاتی به آن نپردازند اما دارند عمل می‌کنند. مثلا چند بانک را در آمریکا دولتی کرده‌اند و نظارت و کنترل‌های دولت را در بخش‌های مختلف بازار پول و سرمایه قوی و گسترده کرده‌اند. به هر ترتیب می‌خواهم بگویم مداخله دولت در حین آزادسازی قیمت‌ها و هدفمندکردن یارانه‌ها اگر نباشد حتما به زیان اقتصاد و مردم خواهد بود. یعنی از آنجایی که هنوز این بچه نوپاست اگر کسی به آن تعدی کند دولت به عنوان دست قوی مردم ‌باید جلوی آن را بگیرد و حضور هادی، ناظر و در صورت ضرورت مداخله‌گر دولت در طول اجرای این طرح اساسی امری ضروری و لازم است و به هیچ وجه منافاتی با سیاست‌های کلی اصل 44 هم ندارد.
وزیر بازرگانی دولت اصلاحات از تیم اقتصادی دولت نیز تقدیر کرده و گفته است:‌  یکی از مزیت‌های امروز کشور این است که دوستانی که این طرح را اجرا می‌کنند کاملا نسبت به این موضوع بصیر هستند. کسانی مانند آقای دکتر حسینی و آقای دکتر فرزین با هدفمند کردن یارانه‌ها امروز آشنا نشده‌اند. آن‌ها سالها است که در این امر مطالعه و رصد کرده‌اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد